Thuiswerken = thuislunchen
VLAM meet elk kwartaal de aankopen van verse producten en het eetgedrag van de Belgen. De aankopen van streekproducten zijn moeilijk te meten maar een belangrijk groep binnen de streekproducten zijn de vleeswaren. Hier was een duidelijke stijging t.o.v. 2019.
Thuiswerken = thuislunchen
Het thuisverbruik van vleeswaren ging sinds de coronacrisis de hoogte in, met een grootste meerverkoop in april en vervolgens een geleidelijke daling van die meerverkoop. In oktober kwamen we, onder impuls van de 2de lockdown, weer 14% hoger uit dan in oktober 2019. In de totale periode januari-oktober lag het thuisverbruik van vleeswaren 9% hoger dan in dezelfde periode in 2019.
We gaan meer naar de beenhouwer
Speciaalzaken, waaronder ook de beenhouwers, en korte keten konden sinds april een hoger marktaandeel voorleggen dan vorig jaar. In september leek er een einde te komen aan die winst, maar in oktober zien we dat die 2 kanalen het terug beter deden dan in oktober 2019. Die evoluties gaan in de eerste plaats ten koste van de buurtsupermarkten, die het wel uitstekende deden tijdens het begin van d eerste lockdown, maar sinds mei maandelijks marktaandeel verliezen. Hetzelfde geldt sinds juni voor de grotere supermarkten. Neem eens een kijkje naar de traditionele erkende vleeswaren